Alla inlägg den 3 juni 2013

Av Hannes Müller - 3 juni 2013 09:54

Av Hannes Müller - 3 juni 2013 09:03

Ibland läser man om olika spännande djurexperiment och sådant kan vara intressant för oss människor. Sådana experiment som går ut på att prova olika medicinska behandlingar inresserar mig dock inte utan det är mer experiment där man undersöker hur djur beter sig i olika situationer och dettas konsekvenser jag tänker på.


 Ett sådant där experiment som stannat i mitt minne är ett experiment på laxar, sådana som var i frihet och sådana som var odlade. Man undersökte först de olika individerna och studerade hur de betedde sig när de fick se "mat" och delade in dem i två grupper: En grupp försiktiga som studerade och undersökte bytet innan de högg. En grupp oförsiktiga som attackerade genast när de fick syn på ett byte.


 I fångenskap levde de oförsiktiga längre och hade snabbare tillväxt. I frihet var förhållandet det motsatta och de försiktiga levde längre och växte snabbare. Visst det här bekräftar bara vad Darwin sa men jag tycker ändå det här är intressant för oss människor.


 Jag läser aldrig typ varken seriösa eller oseriösa naturvetenskapliga böcker men jag har en fru som gör det. I går morse kom hon in med sin bok Lone Frank: NEURO-REVOLUTIONEN om modern hjärnforskning och läste upp följande stycke: "och 2003 publicerade en undersökning av arga kapucinapor. De små primaterna var tränade till att överräcka en småsten till forskarna mot en belöning i form av en bit gurka. När alla apor hade lärt sig tillvägagånssättet, utförde de Waal ett experiment där två apor kunde se varandra. Han gav den ena den vanliga biten gurka, medan grannen fick en druva, och bland kapucinapor anses druvor vara något riktigt läckert. Den grovt orättvisa behandlingen fick stackarna som fått gurka att protestera högljutt. Antingen vägrade de helt enkelt att samarbeta och överlämna sin småsten, eller så kastade de ilsket den mottagna gurkbiten i huvudet på den förmätne forskaren. "


Nu är den stora frågan: Säger det här experimentet någonting om kravallerna i Husby? Nej det tycker jag inte men intressant var det likafullt. :-)

Ovido - Quiz & Flashcards