Alla inlägg den 24 november 2016

Av Hannes Müller - 24 november 2016 12:40

     


Jag var ju på mitt första regionfullmäktige, det är ju ett kombinerat landstings och kommunfullmäktige och heter därför så, i måndags. Jag hade inga större förväntningar men det var intressantare än vad jag trodde innan. Man lyssnar bättre live och en hel del är vana talare och lättlyssnade.


 Det tyngsta ärendet på mötet var delårsrapporten och fastställandet av budget. Frågor där jag är inkompetent och okunnig men man måste ändå ta ställning. Både socialnämnden och sjukvården drar högre och högre kostnader och överksrider och har överskridit sin budget gång på gång. Hårt uttryckt - kostnaderna skenar och då speciellt för sjukvården. S+V+Mp vill eftersom de har ansvaret och har haft det skjuta till medel vartefter bugetarna överskrids medan allianspartierna sätter sig emot och vill ge mindre. Jag röstade på allianspartiernas motförslag.


 Med rätta ifrågasatte S-talarna de luddiga besparingsförslag allianspartierna vill genomföra i sjukvården. Som tyngsta besparing ville allianspartierna inrätta en ny ledning för sjukhuset bestående av en blandning av lekmän (politiker) och yrkesmän (läkare). Syftet med förslaget var det mer dunkelt kring att förklara. De hoppas antagligen att en sådan styrelse skall, till skillnad mot nuvarande ledning, kunna fatta de både svåra och kontroversiella beslut som behövs för att skära ned kostnaderna. De kan ha rätt men detta är egentligen ett ganska fegt handlande och de vågar inte själva framföra de nödvändiga besparingsförslagen. Ingen vill hålla i kniven.


Sedan antogs Tillväxtprogram för Gotland 2016-2020. Elin Bååth Fi och jag röstade ensamma emot. Hon motiverade sin röst och vi har får man säga utan överdrift helt olika grunder för vårt nej.

 

På dagordningen var sedan redovisning av och beslut om partistöd. Men detta hoppades över och sköts till nästa fullmäktige. Jag hade tänkt att både göra ett inlägg och ställa ett förslag i detta men det får då kanske bli nästa möte. 


Det lades ju fram ytterligare ett dokument för antagande Regional mat- och livsmedelsstrategi för Gotland och där motiverade jag kortfattat mit nej till denna men även till Tillväxtprogrammet. Det är ju en mycket stor faktor här på ön med livsmedelsproduktion i fordbruk och förädling och i viss mycket  mindre med restaurangnäringen på sommaren.


 Det finns en ton i båda dessa program som för tankarna till femårsplaner i Sovjet. Man vill styra produktion och konsumtion med värdegrundsbegrepp som hållbarhet och gynna vissa aktörer och företag med dessa program som verktyg medan man vill missgynna andra. Allianspartierna teg om detta medan de röda började drömma om dinkelodling och ekobyar.


Citatet "Inte minst är det viktigt att en förflyttning mot ökad hållbarnhet är ett kriterium i samband med bedömning av ansökningar om företagsstöd och projekt" säger en hel del och jag tycker det är mycket farligt med sådana verktyg i händerna på tjänstemän på länsstyrelse och region. Jag försökte få fram detta i mitt korta och extremt nervösa inlägg. Nåja - det kan inte bli värre. :-)


Här i Klintehamn har vi en sida där folk kan lägga upp bilder, nya och gamla, sedan kommentera kring dessa. Den här fina julbocken på bilden som nu står vi Preem och tidigare på torget har jag så länge jag bott här glatts år och jag dristade mig till att lägga in den på sidan och fråga efter dess historia. Fick veta allt och mer därtill...


 


Ovido - Quiz & Flashcards