Alla inlägg under december 2016

Av Hannes Müller - 22 december 2016 07:51

 


Mitt svar till Björn Jansson som jag som förberedelse skrev ned och läste upp på fullmäktige och jag därför kan återge exakta ordalydelsen av här:


Ledamöter, ordförande och åhörare.


Först en bra sak i Björn Janssons svar som jag gärna skriver under på. Jag citerar: "värderar kvalitativ, granskande och opartisk journalistik högt och det är ett fundament i ett demokratiskt samhälle." Det är just dessa värderingar jag inte tycker Gotlands Media AB lever upp till.


 Det verkar även som Björn Jansson och jag delar syn på Region Gotlands roll för Gotlands Media AB. Utan regionens annonsering och prenrumerationer skulle företaget hamna i ett besvärligt läge ekonomiskt.


 För övrigt uppfattar jag Björn Janssons svar på min interpellation som goddagyxskaft och att han inte vill diskutera kring dessa frågor.


 Att tidningarna når färre och färre av öns hushåll verkar ha gått Björn Jansson och regionen helt förbi. Bara en minoritet av de unga hushållen för att inte tala om de med utländsk bakgrund prenrumererar på tidningarna.


 Jag tog upp tre exempel där jag inte tycker tidningarna uppfyller kraven på opartisk´journalistik. 


 För det första tog jag upp de här återkommande avsättningsdreven och de har ju de flesta här bevittnat.


 För det andra tog jag upp nyhetsrapporteringen kring asylinvandringen där jag tycker tidningarna blåser upp positiva nyheter och samtidigt undviker att publicera negativa. Jag har svårt att underbygga detta påstående med statistik till exempel men det här är en tydlig känsla jag delar med väldigt många andra gotlänningar.

 

 För det tredje tredje tog jag upp hur tidningarna både på nyhets- och tyckar-plats framställer oss som är kritiska moit asylpolitiken. Om man skall använda deras egen vokabulär skulle man kalla det hatpropaganda - jag kallar det att man svärtar ned. Negativa ord och benämningar som "främlingsfientlig. rasist, nazist, nättroll, högerextremist, faktaresistent" osv osv används slentrianmässigt och urskillningslöst för att beskriva oss som är kritiska. Man talar om "goda krafter" i konflikt med "onda krafter" som i religiösa predikningar eller en slags "sagan om ringen"-värld.


 Tidningarna har bidragit med mycket av det aggressiva och försämrade debattklimatet. Ett dåligt och intolerant debattklimat är ett hot mot demokratin.


Efter jag hade hållit det där asnförandet eller vad man nu skall kalla det blev det en ganska lång debatt. Socialdemokraterna verkade ha kommit överens om att försöka avfärda med tystnad och att inte gå i svaromål. Andra ville ha en debatt och det tycker jag å min sida är en trevligare inställning. Tycker för övrigt att debatten höll sig på en hyggligt trevlig nivå,  det var väl någon (Inger Harlevi M) som försökte sig på ett verkligt fulgrepp men det var jag klok nog att inte gå närmare in på. Om nu några känns som förlorare i det här så var det S.  Annars var det väl jag som var närmast att vara otrevlig men jag tycker och hoppas jag höll mig innanför gränsen för vad som är acceptabelt.


Debatten finns att lyssna på här och pågår 26.19 - 56.48): http://t.sr.se/2h4JX0s


(Det verkar som Klintehamns julbock automatiskt kommer upp som bild när inläggen på bloggen kommer på facebook så jag känner mig tvingad att illustrera med nytt. Denna gång en gammal järnvägsbro alldeles norr om Klinte där den smalspåriga järnvägen en gång i tiden gick mot Roma)


Av Hannes Müller - 22 december 2016 07:25

Här nedan kommer Björn Janssons skriftliga svar på min interpellation (ung fråga) som kom i tillägget till kallelsen till regionfullmäktige förra fredagen.


Bör Region Gotland och dess verksamheter i

möjligaste mån undvika annonsering i och

prenumeration i Gotlands medias produkter?


Interpellationssvar.


Ledamoten Hannes Müller har i en interpellation ställt följande fråga.

Bör Region Gotland och dess verksamheter i möjligaste mån undvika annonsering i och prenumeration i

Gotlands medias produkter?


Mitt svar är nej.


När det gäller annonsavtal så har Region Gotland valt att ha ett regionövergripande avtal

med Gotlandsmedia. Bedömningar görs och beslut fattas om vilka produkter eller kanaler

som mest effektivt når den målgrupp som man för tillfället behöver nå. Det finns genom

detta avtal inget hinder mot annonsering i andra produkter, i andra tidningar eller på andra

webbsidor än just Gotlandsmedias.


Det är också viktigt för regionen att synas och finnas i sammanhang som inger förtroende,

har hög trovärdighet och som respekterar grundläggande värderingar, följer svensk lag osv.

Region Gotland värderar kvalitativ, granskande och opartisk journalistik högt och det är ett

fundament i ett demokratiskt samhälle.


Visby 20161219

Björn Jansson

Regionstyrelsens ordförande


Jag var innan svaret kom ganska nyfiken på hur det skulle vara formulerat och vilken ingångspunkt han skulle ha. Det blev ungefär som jag gissat - goddagyxskaft. Eftersom jag visste att jag skulle vara mycket nervös för att tala på fullmäktige tänkte jag det var säkrast att skriva ned det jag tänkte säga och det tänker jag skriva av i ett senare blogginlägg nu på förmiddagen.

Av Hannes Müller - 16 december 2016 10:54

 






                                                  
                                                  
          Klintehamn 26 nov 2016


Interpellation


Till: Regionsstyrelsens ordförande

Om: Gotlands Media AB och dess produkter


Min fråga till regionstyrelsens ordförande är: Bör Region Gotland och dess verksamheter i möjligaste mån undvika annonsering i och prenumeration  av Gotlands Media´s produkter?


Skälen till att jag anser att regionen skall göra detta är i korthet följande:


1. Papperstidningarna GT och GA når genom minskade upplagor successivt allt mindre andel av hushållen på ön. Om man vill nå alla hushåll med information är GOTLAND GRATISTIDNING ett bättre och kostnadseffektivare alternativ.


2. Gotlands Media AB´s produkter GA, GT och websidan helagotland.se har fått en alltför låg kvalitet på sin nyhetsförmedling och skadar samhälls- och debattklimat genom detta. I två sammanhang tycker jag detta under senare tid blivit särskilt tydligt.


 För det första tycker jag att man tydligt frångått strävan till opartiskhet i sin nyhetsförmedling kring asylmottagande och ensamkommande flyktingbarn där man medvetet endast publicerar "goda" nyheter och undviker "dåliga" nyheter. På sista tiden har rena hets och förtalskampanjer där människor som är kritiska mot asylpolitiken utmålats som rasister och nazister. Uthängningen av en intervjuad kvinna på helagotland.se under en bild på en nazistdemonstration och ledarsidesartikeln i GT av Erik Fransson där hon utpekades men inte nämndes vid namn antagligen för att undgå åtal för ärekränkning är flagranta exempel.


 För det andra har man på kvällstidningsmanér satt i gång och underblåst drev med avsättningskrav mot olika makthavare på ön. Problemet med att regionen sålt fastigheter för billigt och inte så sällan till aktörer med politisk koppling kokade man ned till ett avsättningsdrev mot regionstyrelsens ordförande Åke Svensson. Problemet med ett flertal sexuella övergrepp mot minderåriga av flera förövare i en församling på ön kokades ned till avsättningskrav på biskopen. Gotlands Media har i genom det framkallat en kuslig och ängslig stämning bland makthavare och blivande sådana för att själva bli utsatta. Däremot har de underliggande och reella problemen inte diskuterats.



Hannes Müller

Klintehamn

Ovido - Quiz & Flashcards