Alla inlägg under februari 2017

Av Hannes Müller - 28 februari 2017 07:33

det var det nog fler som var.

 

Jag var uppe i talarstolen i tre ärenden och tänker återkomma till det. Det blev en del debatt och sorl bland ledamöterna. Som att en del välkommnar andra åsikter och infallsvinklar medan andra tycker det är helt förskräckligt.

 

 Det var dock en hel del viktiga, principeiellt viktiga, beslut som skulle fattas. Två försäljningar där man ännu en gång frångått de regler för försäljningar man beslutat om. Jag tänkte såhär: När det gällde försäljningen av skolan i Hogrän hade man frångått reglerna men det fanns (såvitt jag vet) ingen tredje part som förlorade på missen. Där tänkte jag inför mötet rösta ja till godkännande. När det gällde snabbförsäljningen av villatomterna i Visby som det varit ett sådant framochtillbaka tänkande om fanns det tredje parter som var förlorare: Dels sannolikt skattebetalarna och dels andra tomtköpsspekulanter som inte hann med. Där tänkte jag rösta för ett nej till försäljningarna och att de skall göras om på rätt sätt.

 

 Under mötet fick jag en lust att ändra mig. Flera moderater går alldeles för långt i att visa hur duktiga de är till skillnad från socialdemokraterna och inser inte att de även själva är minst lika "inkompetenta" i nämnder och under förberedelser men har så lätt att svänga om och slå på stora trumman i slutändan. De förlorar i sympati i alla fall från mig. Jag tänke inte ändra på mitt beslut men lusten fanns där. Det gick ju aldrig heller till omröstning efter det att stödpartierna och kanske även en del i S.

svängt.

 

Återkommer... om några dagar. :-)

 

 

Av Hannes Müller - 27 februari 2017 12:04

 


Jag vill inte alls påstå att åka in till Visby och vara med som ledamot i Regionfullmäktige är som att åka på sin egen begravning.


Snarare är det som att åka på sin egen korfästelse. :-)

Av Hannes Müller - 22 februari 2017 11:40


   

Insändare av mig införd i Gotlands Allehanda  22 feb 2017

 




Skräckvälde


Ett slags skräckvälde har uppstått här på Gotland där vi som inte välkomnar ett mångkulturellt samhälle framställs som konstiga, klandervärda och mycket värre saker.. Bland de saker vi befarar med ett mångkulturellt samhälle är ökad kriminalitet och 600 människor på ön skapade en facebookgrupp som bland annat deltog i en spontan, stillsam och tyst manifestation i höstas när de misstänkta för den anmälda gruppvåldtäkten släpptes av polisen.  Denna grupp utmålades som nazister eller av nazister vilseförda av tidningarna och radion. Sedan har man inte hört något av den gruppen. SD på Gotlands företrädare avgick när det plötsligt kom krav på att de skulle företräda partiets politik och en massa nya (för mig mestadels okända) personer kom fram. Två dagar efter det en ny styrelse valts så blev den nye sekreteraren, tillika handhavaren av deras facebook uthängd av tidningarna efter det att en journalist lusläst facebookoch hittat saker den kunde tolka som illa. Man kan väl säga att han skrivit som många svenskar pratar och visst kan det låta lite otrevligt och raljant när det kommer i skrift. Det är möjligt att SD på Gotland kan rida ut den här stormen vilket jag verkligen hoppas. De som har invändningar mot skapandet av ett mångkulturellt samhälle bemöts med nidskriverier, utfrysning och i sammanhanget absurda epitet som nazister.


 


 Bland det vi som inte vill ha ett mångkulturellt Gotland oroar oss för är ökad brottslighet en viktig sak. Kanske därför den anmälda gruppvåldtäkten mot en rullstolsburen kvinna väckte sådana starka reaktioner? Enligt den statistik BRÅ för över anmälda våldtäkter på Gotland ökade dessa från lite över 30 plötsligt till 48 förra året. Detta sammanfaller med att en mängd asylförläggningar på ön öppnats. Kan det finnas ett sammanhang? Jag har personligen gått igenom alla domar som avkunnats vid Gotlands Tingsrätt 2016 och fört statistik över domar över ett års fängelse som utdömts, alla utom en gällande olika typer av våldsbrott. Av de 20 som dömts till längre fängelsestraff har 10, alltså hälften, utländsk bakgrund. Eftersom bara c:a 5% av befolkningen på Gotland har utändsk bakgrund utgör detta en ytterst kraftig överrepresentation.


 


 Den oro vi känner över samhälls- och brottsutveckling stillas inte på något sätt av nidskriverier eller att vi kallas nazister. Det är möjligt att en del känner tillfredsställelse när människor smutskastas och tystas - men någon öppen debatt eller demokratisk dialog är det inte frågan om.


 


Hannes Müller


Vilde Klintehamn




Bild denna gång och som vanligt helt utan sammanhang méd texten: En sju år gammal bild från

utanför en av entreerna till högstadiet på Klinteskolan. Då använd som illustration till en insändare av mig angående den då otroligt utbredda rökningen bland eleverna och skolledningens ovilja och oförmåga att göra något åt saken. Uppemot hälften av eleverna rökte.

Av Hannes Müller - 9 februari 2017 11:03

 


Jag har bläddrat igenom alla domar avkunnade 2016 vid Gotlands Tingsrätt, tusentals sidor. Bl.a har jag då noterat de domar där längre fängelsestraff utdömts och här redovisas de domar där straff över 1 år utdömts. *


(En eller flera * i texten betyder att det finns en kommentar eller utvikning efter texten)


På Gotlands tingsrätt har 20 st. personer dömts till fängestraff över 1 år, dessa har i längd variterat mellan 1 år och 3 månader och 8 år.**


8 st. av dessa är födda på 1990-talet, 8 st. på 1980-talet, 3 st på 1970-talet och en på 1960-talet. Således ganska unga sammantaget.


Av dessa 20 st dömda till längre fängelsestraff har 10 st, således hälften, utländsk bakgrund.***


På Gotland hade enligt SCB 6,8% av befolkningen ínvandrarbakgrund 2015. En i riksnivå extremt liten andel. Som exempel har Södertälje 50,8% och Malmö 31,6%.


Man kan med denna statistik påvisa att personer med utländsk bakgrund är sjudubbelt överrepresenterade vad gäller grövre brott på Gotland.****


Om Gotland får en starkt ökad andel asylinvandrare kan man förutse även en starkt ökande kriminalitet. Jag och många många andra Gotlänningar vill ej detta.


Det finns heller inga som helst skäl till att segregation, utanförskap och sociala problem skulle bli mindre på Gotland än på andra ställen i landet. Dessa hjälptanter vi just nu har på Gotland kommer snart tröttna.


* En av dessa dömda dömdes tiull sluten psykiatrisk vård med utskrivningsprövning men straffvärdet motsvarade ett längre fängelsestraff.


**Ett antal av de dömda har jag i olika sammanhang träffat på och i något fall även deras brottsoffer, Gotland är en liten ö. Jag har inget generellt varken ont eller gott att säga om dessa personer men jag är övertygad om att del av dem inte fått leva och växa i en miljö där inte ointresse, tvång, hot och våld varit ständigt närvarande så skulle deras liv tett sig annorlunda. Dessutom kan livet förändra sig till det bättre även för så kallat "hopplösa fall".


*** Ingen av dessa tio med invandrarbakgrund har den på Gotland annars vanliga bakgrunden Finland, Thailand, Polen eller Baltikum. De här dömda har samtliga bakgrund i sk MENA länder eller intilliggande.


**** På ett vis är denna statistik missvisande hög. Gotland har varit utsatt för social dumpning av andra kommuner genom att man sänt problemungdomar till HVB-hem här på ön för att bli av med dem och få bort dem från deras gator. Socialtjänstemän som beslutar om HVB placeringar vet att dessa är mycket dyra och att ungdomar som placeras på sådana hem mycket ofta får förvärrade problem men att man som sagt blir av med dem från sin kommun. Flera av de dömda för långa fängelsestraff har varit placerade på Gotland och har utländsk bakgrund.


Samtidigt är den missvisande låg för andelen invandrare med icke mellanöstern bakgrund är nog ovanligt hög här på Gotland. Här finns många med bakrund Finland, Polen, Thailand och de baltiska staterna.


Hösten-vintern anlände över 1000 asylsökande till Gotland och dessa syns ingen i denna statistik vad jag tror. När det gäller enklare utredda brott och mindre allvarliga brott är tidpunkten för rättegången ofta mycket långt senare, även när det gäller unga förövare, så sker ofta en stor tidsförskjutning men under hösten 1916 dök tydligt fler nyanlända upp i tingsrätten. Då gällande rättegångar angående misshandel av andra asylsökande och en del annat.


Jag har försökt att vara neutral och ärlig i denna statistik och varit medveten om att jag anat något vilket jag velat bevisa och därför rannsakat mig själv när jag tvekat kring något.  För den som vill checka av: 1202-15, 109-16, 109-16, 109-16, 1-16, 795-16, 661-16, 797-15, 560-16, 1215-15, 1215-15, 1215-15, 998-16, 229-16, 424-16, 661-15,792-16, 792-16, 792-16, 916-16 och 916-16.


Denna gång är bilden inifrån övergivna växthus i Klintehamn.

Av Hannes Müller - 3 februari 2017 12:03

 

(En * eller flera bakom betyder att det finns en kommentar efter texten.)


Som jag skrivit tidigare har jag nu gått igenom domar avkunnade på Gotlands Tingsrätt 2016. Dels har jag gått igenom grövre våldsbrott vs härkomst (kommer senare blog) och dels har jag gått igenom personer dömda för narkotikabrott avseende ålder och drog de är dömda för. Några enstaka är dömda till Narkotikabrott* men nästan alla är dömda för brottet Ringa narkotikabrott - dessa skiljer jag inte åt i statistiken


Det här är långtifrån genomfört på ett vetenskapligt sätt, det finns ett antal felkällor.** Som studie kan den ändå vara intressant avseende ålder på de dömda ochg vad gäller typ av droger de är dömda för.


Sammanlagt har jag antecknat domar på 82 personer.


Åldersfördelningen på dessa är som följer. Först födelseår sedan ungefärlig ålder.


1992-2001 c:a 15-24 år   38 st

1982-1991 c:a 25-34 år   18 st

1972-1981 c:a 35-44 år     8 st

1962-1971 c:a 45-54 år   10 st

1961-tidigare  55-äldre     8 st


Det är nog svårt att utläsa något betämt vad gäller drogbruk och åldrar ur detta. En sak står nog ganska säker: Drogproblemen är inte mindre bland ungdomar än andra grupper - kanske större och har tagit vad gäller droger nya uttryck.


Vad gäller droger har jag inordnat dem i vissa grupper så att lekmannen kan få en bild. En person kan dömas för flera droger - därför stämmer inte antalet överens med antalet dömda.


51 st personer dömdes för Cannabis/Hasch


  1 st personer dömdes för Spice


25 st personer dömdes för "klassisk" Narkotika som Amfetamin (19st)***,

Kokain (5 st)**** och Morfin (1 st).


33 st personer dömdes för missbruk eller olagligt innehav av medicin. 31 av dessa    

dömdes för olagligt bruk eller olagligt innehav av innehav av Bensodiazepiner

eller snarlika preparat.*****


Bland de personer som grips för olika brott eller bara testas för narkotikapåverkan är jag helt säker på att många har narkotikaklassade mediciner utskrivna av läkare. Dessa 33 personer som dömts är nog bara toppen av ett isberg och jag tror dessa siffror är ett av många tecken på att den stora utskrivningen av narkotikaklassade mediciner med tillvänjningseffekter är ett stort samhällsproblem.




 Eftersom jag numera har möjlighet att som regionfullmäktig att ta upp denna fråga och Region Gotland´s handhavande av den tänker jag framöver försöka göra det.

 

* Antalet dömda för brottet Narkotikabrott är mycket litet. Jag tror under fem. Tidigare hade Gotlandspolisen särskilda narkotikaspanare och de spanade in ett flertal narkotikaligor och fick dem dömda. Denna grupp tror jag inte fungerar längre och jag tror de allra flesta som nu döms gör det för att vanliga polismän på ön håller ögonen öppna för personer som verkar narkotikapåverkade och tar prover.


** Felkällor är att jag inte kom på detta direkt när jag gick igenom utan missade en del i början av året och en annan felkälla är att jag sannolikt missat en del domar som är inbakade i andra domar. Många som döms döms inte bara för narkotikabrott utan även andra brott. Personer som samtidigt döms för ett antal Ringa Narkotikabrott redovisar jag som en person och ett brott.


*** Många av de dömda för Amfetamin hör till de äldre i materialet men några få på 1990 talet och flera av dessa greps med större innehav.


**** Samtliga som dömdes för Kokain var födda på 1990-talet eller 2000-talet.


***** Jag har små kunskaper att uttyda alla de preparatnamn och läkemedelsnamn som används i domarna. Dels har jag googlat mig fram och dels har jag tillfrågat en person som har yrkeskunskaper i detta ämne så jag delat in rätt.


Bilden denna gång är från en tillfrusen stor damm här i Klintehamnstrakten vi gjorde utflykt till i helgen och åkte skridskor. Den konstfullt utgrävda dammen med en mängd öar upptäckte vi på Google Sattelite.

Skapa flashcards