Direktlänk till inlägg 3 februari 2017

Domar narkotikabrott 2016 Gotlands Tingsrätt

Av Hannes Müller - 3 februari 2017 12:03

 

(En * eller flera bakom betyder att det finns en kommentar efter texten.)


Som jag skrivit tidigare har jag nu gått igenom domar avkunnade på Gotlands Tingsrätt 2016. Dels har jag gått igenom grövre våldsbrott vs härkomst (kommer senare blog) och dels har jag gått igenom personer dömda för narkotikabrott avseende ålder och drog de är dömda för. Några enstaka är dömda till Narkotikabrott* men nästan alla är dömda för brottet Ringa narkotikabrott - dessa skiljer jag inte åt i statistiken


Det här är långtifrån genomfört på ett vetenskapligt sätt, det finns ett antal felkällor.** Som studie kan den ändå vara intressant avseende ålder på de dömda ochg vad gäller typ av droger de är dömda för.


Sammanlagt har jag antecknat domar på 82 personer.


Åldersfördelningen på dessa är som följer. Först födelseår sedan ungefärlig ålder.


1992-2001 c:a 15-24 år   38 st

1982-1991 c:a 25-34 år   18 st

1972-1981 c:a 35-44 år     8 st

1962-1971 c:a 45-54 år   10 st

1961-tidigare  55-äldre     8 st


Det är nog svårt att utläsa något betämt vad gäller drogbruk och åldrar ur detta. En sak står nog ganska säker: Drogproblemen är inte mindre bland ungdomar än andra grupper - kanske större och har tagit vad gäller droger nya uttryck.


Vad gäller droger har jag inordnat dem i vissa grupper så att lekmannen kan få en bild. En person kan dömas för flera droger - därför stämmer inte antalet överens med antalet dömda.


51 st personer dömdes för Cannabis/Hasch


  1 st personer dömdes för Spice


25 st personer dömdes för "klassisk" Narkotika som Amfetamin (19st)***,

Kokain (5 st)**** och Morfin (1 st).


33 st personer dömdes för missbruk eller olagligt innehav av medicin. 31 av dessa    

dömdes för olagligt bruk eller olagligt innehav av innehav av Bensodiazepiner

eller snarlika preparat.*****


Bland de personer som grips för olika brott eller bara testas för narkotikapåverkan är jag helt säker på att många har narkotikaklassade mediciner utskrivna av läkare. Dessa 33 personer som dömts är nog bara toppen av ett isberg och jag tror dessa siffror är ett av många tecken på att den stora utskrivningen av narkotikaklassade mediciner med tillvänjningseffekter är ett stort samhällsproblem.




 Eftersom jag numera har möjlighet att som regionfullmäktig att ta upp denna fråga och Region Gotland´s handhavande av den tänker jag framöver försöka göra det.

 

* Antalet dömda för brottet Narkotikabrott är mycket litet. Jag tror under fem. Tidigare hade Gotlandspolisen särskilda narkotikaspanare och de spanade in ett flertal narkotikaligor och fick dem dömda. Denna grupp tror jag inte fungerar längre och jag tror de allra flesta som nu döms gör det för att vanliga polismän på ön håller ögonen öppna för personer som verkar narkotikapåverkade och tar prover.


** Felkällor är att jag inte kom på detta direkt när jag gick igenom utan missade en del i början av året och en annan felkälla är att jag sannolikt missat en del domar som är inbakade i andra domar. Många som döms döms inte bara för narkotikabrott utan även andra brott. Personer som samtidigt döms för ett antal Ringa Narkotikabrott redovisar jag som en person och ett brott.


*** Många av de dömda för Amfetamin hör till de äldre i materialet men några få på 1990 talet och flera av dessa greps med större innehav.


**** Samtliga som dömdes för Kokain var födda på 1990-talet eller 2000-talet.


***** Jag har små kunskaper att uttyda alla de preparatnamn och läkemedelsnamn som används i domarna. Dels har jag googlat mig fram och dels har jag tillfrågat en person som har yrkeskunskaper i detta ämne så jag delat in rätt.


Bilden denna gång är från en tillfrusen stor damm här i Klintehamnstrakten vi gjorde utflykt till i helgen och åkte skridskor. Den konstfullt utgrävda dammen med en mängd öar upptäckte vi på Google Sattelite.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hannes Müller - 18 maj 2017 08:27


  Som vanligt har bilden inget samband med texten. Denna gång en bild av en gård jag tidigare ägde. Petsarve i Norrlanda avfotograferat c:a 1920 - 1930. Bakom ladugården ligger tjärfabriken längst till höger där lokomobilen tycks vara igång för at...

Av Hannes Müller - 26 april 2017 11:43


  Bilden har som vanligt ingen som helst anknytning till texten. Denna gång från en av våra mörkerpromenader kvällstid som det nu inte längre är säsong för. Vi är nämligen ganska kvällstidiga i vår familj. :-)   Efter senaste fullmäktigemötet ...

Av Hannes Müller - 8 mars 2017 15:00


  Dagen till ära -internationella kvinnodagen 8 mars lägger jag ut en bild på en för män och barn försmädlig bild min fru fick i persent för några år sedan av en s.k. uppviglare. Som valigt inget sammanhang med texten.   På regionfullmäktige h...

Av Hannes Müller - 7 mars 2017 13:36


  Bilden har som vanligt inget som helst sammanhang med texten. Denna gång en populär pojkleksak från 1950-60-talet som kunde beställas per postorder. Skulle sälja en dylik nu på Tradera men blev varse att de nu är förbjudna att sälja.   Den h...

Av Hannes Müller - 28 februari 2017 07:33

det var det nog fler som var.   Jag var uppe i talarstolen i tre ärenden och tänker återkomma till det. Det blev en del debatt och sorl bland ledamöterna. Som att en del välkommnar andra åsikter och infallsvinklar medan andra tycker det är helt f...

Ovido - Quiz & Flashcards