Direktlänk till inlägg 9 februari 2017

Invandring / Brottslighet Gotland 2016

Av Hannes Müller - 9 februari 2017 11:03

 


Jag har bläddrat igenom alla domar avkunnade 2016 vid Gotlands Tingsrätt, tusentals sidor. Bl.a har jag då noterat de domar där längre fängelsestraff utdömts och här redovisas de domar där straff över 1 år utdömts. *


(En eller flera * i texten betyder att det finns en kommentar eller utvikning efter texten)


På Gotlands tingsrätt har 20 st. personer dömts till fängestraff över 1 år, dessa har i längd variterat mellan 1 år och 3 månader och 8 år.**


8 st. av dessa är födda på 1990-talet, 8 st. på 1980-talet, 3 st på 1970-talet och en på 1960-talet. Således ganska unga sammantaget.


Av dessa 20 st dömda till längre fängelsestraff har 10 st, således hälften, utländsk bakgrund.***


På Gotland hade enligt SCB 6,8% av befolkningen ínvandrarbakgrund 2015. En i riksnivå extremt liten andel. Som exempel har Södertälje 50,8% och Malmö 31,6%.


Man kan med denna statistik påvisa att personer med utländsk bakgrund är sjudubbelt överrepresenterade vad gäller grövre brott på Gotland.****


Om Gotland får en starkt ökad andel asylinvandrare kan man förutse även en starkt ökande kriminalitet. Jag och många många andra Gotlänningar vill ej detta.


Det finns heller inga som helst skäl till att segregation, utanförskap och sociala problem skulle bli mindre på Gotland än på andra ställen i landet. Dessa hjälptanter vi just nu har på Gotland kommer snart tröttna.


* En av dessa dömda dömdes tiull sluten psykiatrisk vård med utskrivningsprövning men straffvärdet motsvarade ett längre fängelsestraff.


**Ett antal av de dömda har jag i olika sammanhang träffat på och i något fall även deras brottsoffer, Gotland är en liten ö. Jag har inget generellt varken ont eller gott att säga om dessa personer men jag är övertygad om att del av dem inte fått leva och växa i en miljö där inte ointresse, tvång, hot och våld varit ständigt närvarande så skulle deras liv tett sig annorlunda. Dessutom kan livet förändra sig till det bättre även för så kallat "hopplösa fall".


*** Ingen av dessa tio med invandrarbakgrund har den på Gotland annars vanliga bakgrunden Finland, Thailand, Polen eller Baltikum. De här dömda har samtliga bakgrund i sk MENA länder eller intilliggande.


**** På ett vis är denna statistik missvisande hög. Gotland har varit utsatt för social dumpning av andra kommuner genom att man sänt problemungdomar till HVB-hem här på ön för att bli av med dem och få bort dem från deras gator. Socialtjänstemän som beslutar om HVB placeringar vet att dessa är mycket dyra och att ungdomar som placeras på sådana hem mycket ofta får förvärrade problem men att man som sagt blir av med dem från sin kommun. Flera av de dömda för långa fängelsestraff har varit placerade på Gotland och har utländsk bakgrund.


Samtidigt är den missvisande låg för andelen invandrare med icke mellanöstern bakgrund är nog ovanligt hög här på Gotland. Här finns många med bakrund Finland, Polen, Thailand och de baltiska staterna.


Hösten-vintern anlände över 1000 asylsökande till Gotland och dessa syns ingen i denna statistik vad jag tror. När det gäller enklare utredda brott och mindre allvarliga brott är tidpunkten för rättegången ofta mycket långt senare, även när det gäller unga förövare, så sker ofta en stor tidsförskjutning men under hösten 1916 dök tydligt fler nyanlända upp i tingsrätten. Då gällande rättegångar angående misshandel av andra asylsökande och en del annat.


Jag har försökt att vara neutral och ärlig i denna statistik och varit medveten om att jag anat något vilket jag velat bevisa och därför rannsakat mig själv när jag tvekat kring något.  För den som vill checka av: 1202-15, 109-16, 109-16, 109-16, 1-16, 795-16, 661-16, 797-15, 560-16, 1215-15, 1215-15, 1215-15, 998-16, 229-16, 424-16, 661-15,792-16, 792-16, 792-16, 916-16 och 916-16.


Denna gång är bilden inifrån övergivna växthus i Klintehamn.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hannes Müller - 18 maj 2017 08:27


  Som vanligt har bilden inget samband med texten. Denna gång en bild av en gård jag tidigare ägde. Petsarve i Norrlanda avfotograferat c:a 1920 - 1930. Bakom ladugården ligger tjärfabriken längst till höger där lokomobilen tycks vara igång för at...

Av Hannes Müller - 26 april 2017 11:43


  Bilden har som vanligt ingen som helst anknytning till texten. Denna gång från en av våra mörkerpromenader kvällstid som det nu inte längre är säsong för. Vi är nämligen ganska kvällstidiga i vår familj. :-)   Efter senaste fullmäktigemötet ...

Av Hannes Müller - 8 mars 2017 15:00


  Dagen till ära -internationella kvinnodagen 8 mars lägger jag ut en bild på en för män och barn försmädlig bild min fru fick i persent för några år sedan av en s.k. uppviglare. Som valigt inget sammanhang med texten.   På regionfullmäktige h...

Av Hannes Müller - 7 mars 2017 13:36


  Bilden har som vanligt inget som helst sammanhang med texten. Denna gång en populär pojkleksak från 1950-60-talet som kunde beställas per postorder. Skulle sälja en dylik nu på Tradera men blev varse att de nu är förbjudna att sälja.   Den h...

Av Hannes Müller - 28 februari 2017 07:33

det var det nog fler som var.   Jag var uppe i talarstolen i tre ärenden och tänker återkomma till det. Det blev en del debatt och sorl bland ledamöterna. Som att en del välkommnar andra åsikter och infallsvinklar medan andra tycker det är helt f...

Skapa flashcards