Direktlänk till inlägg 8 mars 2017

Två korta inlägg på förra fullmäktigemötet.

Av Hannes Müller - 8 mars 2017 15:00

 

Dagen till ära -internationella kvinnodagen 8 mars lägger jag ut en bild på en för män och barn försmädlig bild min fru fick i persent för några år sedan av en s.k uppviglare. Som valigt inget sammanhang med texten.


På regionfullmäktige har på Gotland antogs ett förslag för att det kommunägda bostadsföretaget här skall planera försäljning av betydande delar, som det verkar speciellt inriktat på miljonprogrammsområdena Bingeby och Gråbo, av beståndet för att få fram kapital för nybyggnation. Detta behov motiveras i sin tur med långa bostadsköer ochg att fler asylsökande skall slå sig ned på Gotland.


Så här sa jag i debatten och visste att V som enda parti också var motståndare till dessa planer:


Ordförande, ledamöter och åhörare.


Jag yrkar på avslag på regionstyrelsens förslag.


Allmännyttiga kommunalt ägda bostadsföretag som Gotlandshem har varit en av grundpelarna i att bygga upp välfärdssamhället. Genom att bygga bra bostäder och ta socialt ansvar har man skapat ett rättvisare samhälle. Det skall vi vara rädda om.


Att Gotlandshem nu för att få in kapital för nybyggnation skulle sälja ut vad jag misstänker stora delar av Bingeby och Gråbo vore ett stort svek mot nuvarande hyresgäster. Båda områdena har ansatser till sociala problem och utanförskap men de jag känner som bor där trivs mycket bra.


 Ett privat bostadsföretag tar inte socialt ansvar - det kan man heller inte begära. Ett ytterligare ökat antal hyresgäster med asylbakgrund i dessa områden med asylbakgrund i dessa områden kan innebära att gotlänningar inte längre trivs och då försöker flytta.


 Vi kan på detta vis få verkliga utanförskapsområden på Gotland som det nu finns många exempel på runt städer på fastlandet.


Det blev en ganska lång debatt kring den här frågan. Jag och V röstade emot men det blev aldrig votering begärd. Kan nog tänka mig att en del gammaldags socialdemokrater är skeptiska till utförsäljning. Det var väl någon i M som svarade något fånigt på mitt inlägg men annars kom jag inte in i debatten.


Några punkter senare var det en motion från Elin Bååth (Fi) angående att hon ville att regionen skulle skaffa en HBTQ-policy och där regionstyrelsen ansåg att man skulle infoga detta i den regionala utvecklingsstrategin där gruppen särskilt skulle lyftas fram. Jag hade sett fram mot en holmgångsdebatt med Elin Bååth (Fi) men hon var tyvärr inte närvarande. Ersättaren från Fi yttrade sig inte. Det här korta sa jag:


Ordförande, ledamöter och åhörare.


Jag lyssnade på en debatt på radion mellan företrädare för partierna på Gotland angående HBTQ-frågor.


 En debattledare läste med teatralisk röst upp ett citat ur en enkät som sedan deltagarna skulle diskutera kring. Jag citerar: "Jag blev inskriven på lasarettet. En sköterska frågade efter närmast anhörig. Jag svarade min frus namn. Sköterskan bara: Är det din syster? Är det din mamma? Är det din vän? Jag svarade till slut: Det är min fru. Det fanns inte i hennes värld." Slut på citat.


 När jag letat på nätet har jag på SCB hittat en uppgift om att det fanns 11 gifta eller partnerskapspar på Gotland.


 Jag tycker denna motion av Elin Bååth och debatten på radion inte är något annat än trams och instämmer med regionsstyrelsens förslag om att avslå motionen.


 Vi alla och även Region Gotlands anställda skall visa respekt för människor som är onormala eller lever på ett avvikande sätt. Vara medvetna om att de finns och behandla dem på ett bra sätt. Jag tycker det räcker med det. 


Det blev sedan en debatt angående motionen utan Fi deltagande som jag i stort sett tycker var mer avvisande mot Fi och deras behjärtansvärda frågor som oftast ändar i meningslösa definitioner av ord och begrepp eller definiotioner av behjärtansvärda grupper som jagt inte tycker leder någon vart mer än i värsta fall de går med näsan i vädret  dessa toleransens riddare som är mer intoleranta och lättkränkta än några andra.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hannes Müller - 18 maj 2017 08:27


  Som vanligt har bilden inget samband med texten. Denna gång en bild av en gård jag tidigare ägde. Petsarve i Norrlanda avfotograferat c:a 1920 - 1930. Bakom ladugården ligger tjärfabriken längst till höger där lokomobilen tycks vara igång för at...

Av Hannes Müller - 26 april 2017 11:43


  Bilden har som vanligt ingen som helst anknytning till texten. Denna gång från en av våra mörkerpromenader kvällstid som det nu inte längre är säsong för. Vi är nämligen ganska kvällstidiga i vår familj. :-)   Efter senaste fullmäktigemötet ...

Av Hannes Müller - 7 mars 2017 13:36


  Bilden har som vanligt inget som helst sammanhang med texten. Denna gång en populär pojkleksak från 1950-60-talet som kunde beställas per postorder. Skulle sälja en dylik nu på Tradera men blev varse att de nu är förbjudna att sälja.   Den h...

Av Hannes Müller - 28 februari 2017 07:33

det var det nog fler som var.   Jag var uppe i talarstolen i tre ärenden och tänker återkomma till det. Det blev en del debatt och sorl bland ledamöterna. Som att en del välkommnar andra åsikter och infallsvinklar medan andra tycker det är helt f...

Av Hannes Müller - 27 februari 2017 12:04


    Jag vill inte alls påstå att åka in till Visby och vara med som ledamot i Regionfullmäktige är som att åka på sin egen begravning.   Snarare är det som att åka på sin egen korfästelse. :-) ...

Skapa flashcards