Alla inlägg under april 2017

Av Hannes Müller - 26 april 2017 11:43

 

Bilden har som vanligt ingen som helst anknytning till texten. Denna gång från en av våra mörkerpromenader kvällstid som det nu inte längre är säsong för. Vi är nämligen ganska kvällstidiga i vår familj. :-)


Efter senaste fullmäktigemötet har det varit ett evinnerligt insändarskrivande och tjafsande med olika journalister, tjänstemän och politiker om vad som egentligen beslöts om på förra mötet. I en ledarsidesartikel beklagade sig Mats Linder M över att jag i ett telefonsamtal sagt att jag föraktade honom och andra PK-journalister på ön och nedanstående svarade jag med:


Ser här på ledarsidan att Mats Linder alldeles missuppfattat min ambition att vara en snäll politiker och att jag sagt mindre smickrande saker till honom i telefon. Det finns en hel del gotländska lokalpolitiker och nyhetsjournalister som odlar vänskapsband och utbyter ömsesidigt smicker och verkar se sig själva som delar av en och samma samhällselit. Inte minst är denna företeelse tydlig på sociala medier. Jag har inga som helst ambitioner att bli en del av detta kotteri.


Efter det där funderade jag på hur jag skulle kunna visualisera dessa vänskapsband och se om jag har fog för mina påståenden om de här samhällsgrupperna. De 9 vänner som visas på förstasidorna är de personer innehavaren ömsesidigt interagerar med mest på facebook och att göra ett urval politiker och journalister för att sedan göra en sammanställning av vilken grupp deras 9 bästa facebookvänner tillhör är rätt intressant.


Problem som uppstod. Alla i de här grupperna är inte aktiva på facebook - de går bort. En hel del av de mest aktiva har sekretess på vänner. Till exempel "gömde" Eva Bofride ledarsidesskribent C och numera blivande riksdagskandidat sina vänner när någon, ni kan gissa vem :-), försmädligt påpekade att hon inte hade ett enda invandrarnamn bland sina sex hundra vänner på facebook trots att hon talat sig så varm för mångkultur och nästintill hatiskt propagerade mot dem som inte ville ha den. Hennes lösning blev att göra vännerna hemliga. :-)


Sd har jag uteslutit i sammanfattningen på grund av att de totalt avviker från mönstret. De båda som jag hittat har båda 8 "svennar" och 1 lokalpolitiker bland sina nio och politikerna är att de två kommunicerar med varandra. De särskiljer sig totalt och mycket positivt. Fi har jag inte hittat någon, de som har uppdrag har hemliga vänner.


Följande lokalpolitiker är med i sammanställningen:

Brittis Benzler V

Peter Wennblad M

Sören Strand L

Lars Thomsson C

Stefaan de Maecker Mp

Meit Fohlin S


Av dessas 9 bästa vänner, dvs de de interagerade på facebook mest med var:


15 st Lokalpolitiker annat parti

13 st journalister/chefer lokalmedia

12 st Likal makthavare Företagare - chefer regionen

10 st Politiker egna partiet

4   st "Svenne" = personer utan maktpositioner "Vanliga människor"


Ingen eller nästan ingen av dessa politikers facebook är utpräglat politisk. Oftast skrivs det om saker av privat karaktär och endast sällan politiska ämnen och då nästan alltid utan diskussion. Nästan bara ryggdunkar.


Jag valde också ut 5 lokaljournalister/mediachefer och gjorde statistik på dessas 9 bästa facebookvänner. Dessa var:


Ulrika Fransson Ingelmark GA Chefredaktör?

Jacob Wesley Kanalchef Radio Gotland

Mats Pettersson Helagotland Chefredaktör web

Mats Linder Journalist GA


Av ovanståendes 9 bästa vänner var:


17 st journalister

12 st lokalpolitiker

4  st lokala makthavare

2  st "svennar"


Både när det gäller politikerna och journalisterna tycker jag detta är otroligt uppseendeväckande siffror. Det är en liten värld de tillhör och det är ett litet gäng de så förtvivlat gärna vill tillhöra.


Naj huuuu...


Någon som helst vetenskaplig undersökning är detta inte. :-)






Skapa flashcards