Alla inlägg den 5 april 2013

Av Hannes Müller - 5 april 2013 13:27

I dag har det ju blivit bekant att Gustaf Hoffstedt den moderate goländske riksdagsmannen lämnat en motion till sitt partistämma (?) viken det yrkas bifall på att en sammanslagning av gotlands och stockholms sjukvård och lokaltrafik skall utredas.


Här är tidningsartikel om detta: http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=8476577


När jag läste om detta skrev jag följande som jag nu skickat in till tidningarna. Eftersom jag förväntar mig att det här inte kommer tas in i förtone så lägger jag ut det här på bloggen.


Yttersta kobben i Stockholms skärgård?


Den gotländska moderata riksdagsmannen Gustaf Hoffstedt har ju som bekant skrivit en motion till sitt parti att en sammanslagning av gotlands och stockholms läns sjukvård och kollektivtrafik skall utredas. Det här är ju ett av tecknen på att län och regioner håller på att öppna samarbeten eller slås ihop till storregioner i landet. Jag skall villigt erkänna att jag inte har tillräcklig kunskap för att ta ställning varken till behov av sammanslagningar eller samarbeten, förutom att sådana här ideer generellt för beslutsfattandet längre från medborgarna.
 
Det finns en sak som jag och nog många fler gotlänningar reagerar direkt på i detta förslag. Vi lever nästan mitt i östersjön. Lika långt som till fastlandet är det till de baltiska  länderna och där sker idag en  stark utveckling. För att inte tala om att närheten till Öland och Småland är påtaglig.
 
När det gäller sjukvård och lokaltrafik, som Hoffstedt anser vi skall söka samarbete kring med Stockholm, skulle så här i förstone det kanske vara mer befogat att fundera på Kalmar län? Det är ett län med liknande befolkningsstruktur och situation med jordbruk och utspridd befolkning och inte en storstad. Där finns inte heller den segregation och uppdelning i bla vården med skenande privatisering som är fallet i Stockholm. Häpnadsväckande verkar det ju vara så att Kalmar län klarar sin egen vård bättre med mindre utomlänsvård än Stockholm, för att inte tala om Gotland. Dessutom har de väsentligt lägre landstingsskatt än stockholms län.
 
Den här enögdheten i att betrakta Gotland som ett yttersta skär i stocholms skärgård tror jag tyvärr är ganska utbredd bland makthavare och samhällselit på Gotland. Andra gotlänningar känner mer samhörighet med Öland och Småland och för egen del känner jag mig till och med mer hemma när jag är i Lettland än när jag är i Stockholm. 
 
Hannes Müller
Sverigedemokrat

Ovido - Quiz & Flashcards