Alla inlägg den 1 maj 2013

Av Hannes Müller - 1 maj 2013 15:39

Det måste varit ett bra tag sen jag fick mig en länk till en artikel ansvarstagande och skuld. När jag idag blev påmind läste jag den och det var framförallt några rader i den intressanta artikeln jag fastnade för:


"”I ett samhälle där goda handlingar och gott uppförande inte belönas och där dåliga handlingar och dåligt uppförande inte ger konsekvenser uppstår frågan varför man över huvud taget ska bry sig”, skriver hon.

–Jag pratade med en högstadieelev som sa att ”det är de elaka som har makten i skolan”. Själv såg hon sig som ”meningslös”. Ingen såg henne, ingen brydde sig. Hon gör det man ska, når kunskapsmålen, kommer i tid, räcker upp handen innan hon talar."

Artikeln var Svensk massflykt från ansvar och behandlar en  bok av Ann Heberlein och finns att läsa här:  http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/trender/svensk-massflykt-fran-ansvar_1021117.svd


En annan artikel, inte i just samma ämne men med beröringspunkter, som jag tycker varit riktigt intressant när jag läst var den före detta rektorn för Fryshusets skola på Newsmill: http://www.newsmill.se/artikel/2012/09/17/lita-inte-p-fryshuset-och-lugna-gatan

Ovido - Quiz & Flashcards